fredag 26. juli 2024

Sjel eller personlighet

Jeg er nok en av dem som passer inn i et studie av en som heter Jacobsen Eldere, frykter ofte livet mer enn døden.

Der fant han at eldre er mer redde for tap av autonomi, avhengighet og lidelse enn for selve døden.

 

Jeg er ikke spesielt spirituell av meg, selv om alderen min burde tilsi at jeg burde bli det av frykt for hva som kommer.
 
I tillegg så vet vi lite om hva sjelen er, hvor den blir av og sånne ting. Jeg har bokstavelig sett hundrevis av lik; skallet som en gang var et levende menneske full av personlighet.

Denne personligheten er borte vekk i det de har trukket sitt siste åndedrag, og når hjernen har sluttet å fungere.

Da er det ingen forskjell på et bilvrak og et lik; begge deler har sluttet å fungere som det de en gang var.

Jeg har ikke troen på at sjelen, på 21 gram, forsvinner ut av et menneske, og så søker til en annen dimensjon som på en måte sikrer oss et slags bevisst liv etter døden; ett eller annet sted som vi kan vende tilbake fra for å spøke.

Jeg forstår ikke en gang hva sjelen er, og jeg vet heller ikke om personens personlighet veier noe; ergo vet jeg heller ikke hvorfor en person blir nøyaktig 21 gram lettere når de dør.

Det eneste jeg vet er hva personlighet er, og at den forsvinner for evig og alltid når en person dør.

Personlighet er et fasinerende og komplekst konsept som har blitt studert av filosofer, psykologer og forskere i århundrer. Det finnes ingen enkelt definisjon som alle er enige om, men generelt sett refererer personlighet til de individuelle, psykologiske trekkene som skiller oss fra hverandre og påvirker hvordan vi tenker, føler og handler.

Grunnen til at jeg ikke har tid og kapasitet til å tenke på døden er at jeg lever i en slags frykt for at jeg med alderes skal endre personlighet til noe som er enda verre en det den er i dag; at jeg skal miste meg selv.

Noen nøkkelelementer i personlighet er at personlighetstrekk hos et menneske ikke er konstante, men de er relativt stabile over tid og på tvers av forskjellige situasjoner.

Personligheten vår spiller en betydelig rolle i hvordan vi oppfører oss i forskjellige kontekster, fra hvordan vi interagerer med andre til hvordan vi håndterer stress, og hver enkelt har en unik kombinasjon av personlighetstrekk; det som gjør oss til helt ulike individer.

Så har vi dette med psykologieksperter igjen; de som elsker å sette ting i båser og som har etablert modellen som identifiserer fem brede dimensjoner av personlighet: nevrotisisme, ekstroversjon, åpenhet, omgjengelighet og planmessighet.

Dette er typeteorier som kategoriserer mennesker i et begrenset antall typer, for eksempel introvert/ekstrovert, optimist/pessimist eller analytisk/kreativ.

Det eneste jeg vet er at det er at det finnes over 8,2 milliarder personligheter på jorden nå i 2024, og at det å forstå og kjenne personligheten til de du omgir deg med er viktig fordi personlighet kan gi innsikt i hvordan mennesker sannsynligvis vil oppføre seg i forskjellige situasjoner.

Ved å forstå vår egen og andres personlighet kan vi forbedre kommunikasjon og samhandling.

Å kjenne til våre styrker og svakheter knyttet til personlighet kan hjelpe oss med å takle stress og fremme mental helse.

Det finnes mange typer personlighetstester tilgjengelig som det påstås å kunne gi deg en indikasjon på dine trekk, men det er imidlertid særdeles viktig å huske at disse testene bare gir et øyeblikksbilde av personligheten din, og de er bygget opp av disse gjettende båse-psykologene, så de bør ikke tas som definitive vurderinger av deg som person.

Vær den du er, men observer og lytt til omgivelsene dine.

De vet best, og det er de som er de beste indikasjonene på om du er en som har livets rett.

Jeg tror ikke på at folk kan forandre sin personlighet helt, men jeg har tro på at en skal jobbe med sin personlighet hele livet med det som mål å forbedre den.

Det sies innen politi- kretser at alle har et nummer for hvor mange lik de tåler å se i sitt liv.

Det vet jeg lite om, men det jeg med sikkerhet vet er at når en ser den døde kroppen til en som en kjente, der personligheten er borte, så vil en aldri treffe et menneske igjen med akkurat den sammensatte personligheten igjen.

Du fikk oppleve den, men det vil du aldri mer

Jeg er ikke perfekt, men jeg er original.
Marilyn Monroe

Du må gjerne prøve å kopiere personligheten til en person du ser opp til, men før eller senere vil de rundt deg uansett se den du virkelig er.

Personlig så har jeg et utseende, sammen med en personlighet som gjør at jeg så lett identifiserer meg med ordene til Dorothy Parker:

Det er bedre å være morsom enn vakker, for du kan se på deg selv i speilet og le.