lørdag 24. august 2024

Raklamert forurensning

Som pensjonist så har jeg fått mye ledig tid til ting jeg aldri  har prioriterte å gjøre tidlige, som å se på TV, surfe på YouTube og spille Wordfeud i større grad enn før.

Som pensjonist så er jeg blitt så kraftig forurenset av reklame at jeg har fått fjernkontroll-betennelse i høyre hånd; og har blitt utsatt for så mye stress at jeg garantert har forkortet livet med måneder og år.

Som pensjonist så opplever jeg at ni av ti e-poster er reklame fra butikker, hoteller og flyseslakaper hvor en må oppgi e-postadresse for å få bestille; og da ser det ut til at disse selskapene eier deg.

Reklamepauser er som en dårlig eks; de dukker opp akkurat når du minst ønsker det.

Det er to ting jeg har blitt mere var på de siste seks månedene i mitt nye liv uten avbrekket det er å gå på jobb, og det er lyden av togene som passerer nedenfor terrassen, og reklame-forurensning.

Samme hvor du snur deg og gjør så bombarderes du av reklame.

Den enste trøsten i hverdagen for oss gamlingene er at det ikke dukker opp reklame fra begravelsesbyråer; og for voksenbleier.

Der i mot får jeg stadig målrette reklame  fra Blivakker.no. Hadde de vært treffsikre så hadde de forstått at det løpet var kjørt for over 66 år siden.

Reklame er hovedinntektskilden for mange medier, som TV-kanaler, radiostasjoner og nettsider; og det er tydelig at grådigheten for mere overskudd driver disse mediene til bristepunktet.

På TV er alle filmer og dokumentarer, underholdning og nyheter så spekket med reklameavbrudd at en bruker dobbelt så lang tid på å se et program; og selvsagt hele tiden risikerer å miste deler av det egentlige innholdet for oss som skyr reklame som svartedøden.

I tillegg synkroniserer kanalene reklame-avbruddene i programmene i et håpløst forsøk på å tvinge oss til å se på dem.

Ikke en gang på reklamefri kanaler som NRK 1 slipper en unna; programmet er sponset av-produktene flommer over skjermen.

Jeg betaler lisens, men får likevel servert reklame. Det er som å kjøpe en kake og få en tannbørste i boksen i stedet

Prøver du å lese en artikkel i en nettavis så brytes teksten jevnlig av reklameinnslag og annonsører, og er en uheldig når en prøver å bla forbi den så åpner den uønsket avbrudd i en ny fane.

Det er til å bli totalt gal av!

Selv i Norge, ett av verdens mest lov-rike land, er ingen lov som sier at vi godta all reklame, og mange av oss føler oss overveldet og irritert av mengden reklame vi blir eksponert for.

Vi blir bombardert med reklame fra alle kanter, både online og offline.

Det er vanskelig å unngå å få høyt blodtrykk av dette; selv om en går på medisiner.

Reklame er svært påtrengende, for eksempel som pop-up-annonser som dukker opp når du surfer på nettet og prøver å slappe av fra frustrasjonen over å bli utsatt for dette hele døgnet du er våken; og takket være datainnsamling kan annonsører nå målrette reklame mot oss som individer, noe som jeg føler som en invasjon av privatlivet mitt.

Skal jeg inn på Jula for å handle så plinger det jevnlig i telefonen min med påminnelse om tilbud fra alle butikkene jeg passerer på veien; som Power, Rustad, Biltema og Europris, El-kjøp og XXL.

Reklamepauser er som å bli avbrutt midt i en god drøm

Reklamen gir utvilsomt gode inntekter til noen, men den angriper lommeboken min; og ikke fordi reklamen påvirker meg.

For å slippe unna denne driten så kan jeg kjøpe ulike Ad-blockere på nett for å redusere mengden reklame jeg mottar, og jeg kan velg strømmetjenester uten reklame, noe som koster meg litt ekstra. Jeg kan kjøpe abonnement på aviser, magasiner og podcaster jeg liker; for å bidra til en mer bærekraftig mediebransje som reklamen sier.

Jeg kan kjøpe meg fri fra ting jeg ikke ønske. Det er ikke så mye penger for hver enkelt beskyttelses-grep hver måned, men jeg er pensjonist og har allerede lært meg at mange bekker små blir en stor å; også når det gjelder små, jevnlige og unødvendige utgifter.

Kriminelle er kjent for å bruke denne taktikken med påtvunget tilbud om beskyttelsespenger.

Taktikken jeg beskriver for å komme deg fri fra reklame kalles innen jusen  for  beskyttelse-penge-utpressing; eller ren skjær utpressing som vi kalte det i gamledager

Utpressing er et generelt begrep som beskriver en handling der noen truer eller tvinger noen andre til å gjøre noe mot sin vilje, for eksempel å betale penger.

Begrepet beskyttelse-penge-utpressing er en mer spesifikk form for utpressing der kriminelle grupperinger truer med vold eller andre negative konsekvenser hvis ikke offeret betaler for beskyttelse. Ofte blir ofrene fortalt at hvis de betaler, vil de ikke bli utsatt for innbrudd, hærverk eller andre typer kriminalitet.

Tvungen, massiv reklame er et psykisk overgrep, og det å måtte kjøpe seg fri fra dette er ikke en hjelp, men en kriminell handling som omfatter å godta; eller å tvinges til å betale seg fri.

Det er lovmessig ulovlig å tvinge noen til å gjøre noe mot sin vilje, enten det er gjennom trusler, vold eller andre former for press.

Beskyttelse-penge-utpressing krenker folks rett til å gjøre selvstendige valg.

Mitt råd til alle som lider under pengeutpressing for å få slippe reklame; det er viktig å være klar over at du ikke har gjort noe galt, og at det er utpresserne som er kriminelle.

Det er bare ett TV-program hvor jeg ville tillate reklame for min del, og det er Gullfisken; en publikumspris for reklamefilmer vist på de kommersielle TV-kanalene i Norge.

Der kan de bryte av med så mye reklame som de vil, for når det programmet går så er fjernsynet slått av i stuen min. 

Jeg kunne ha lært meg et nytt språk i tiden jeg har brukt på å fjernkontrollen for å hoppe forbi reklamepausene, men det eneste jeg har fått ut av det er å ufrivillig lære barnebarnet mitt nye banne-ord.

Etter en kveld foran TV så har jeg sett deler av nitten program, men aldri sett noe fult ut; ene og alene på grunn av forurensingen som spys inn i rommet.

Får jeg se biter av den samme reklamen for Trivago en gang til så kommer jeg aldri til å bestille et hotell igjen i resten av mitt liv.

Jeg blir gal hvis jeg enda en gang får høre min tidligere kollega Kari Engh Nyjordet nevne solkrem en gang til; og høre henne avslutte med ordene og på øra!

Dem har jeg for min del snart revet av meg i fortvilelse.

Vel, dette er det jeg fyller tiden med å frustreres over; veien frem mot en grinebiter av en gamling. Noe skal en jo drive med, og bry seg om, på sine gamle dager.