tirsdag 20. august 2024

Viljekraft og viljestyrke som aldri dør

Å stenge seg inne i hjemmet og bare vente på at tiden skal gå, uten at en har noe å vente på, var ikke akkurat slik jeg hadde sett for meg pensjonisttiden.

Når det eneste som betyr noe er når barnebarnet kommer på besøk neste gang, så blir det litt lite å bruke tiden på over tid.

En ønskedrøm er en drøm der du opplever at dine ønsker og lengsler blir oppfylt; en drøm som gir deg en følelse av lykke, tilfredshet, og som ofte en sterk emosjonell reaksjon.

Ønskedrømmer er ikke hva du ser når du sover, men hva som ikke lar deg sove.
Edgar Allan Poe

Spesialistpsykologer, en faggruppe forstå-seg-ihjel-på-ere jeg har lite tillit til, mener at ønskedrømmer er et resultat av stress eller angst, der vi søker en flukt fra virkeligheten.

Dette føles som tull og nonsens for min del, selv om jeg selvsagt har bygd meg noen ønskedrømmer for fremtiden jeg har igjen.

Jeg har ingen angst for noe som helst, føler ikke noe stress rundt det å ha blitt pensjonist på vei mot slutten av min eksistens; og jeg føler ingen trang til å søke flukt fra den virkeligheten jeg er i.

Jeg vet at disse hjernekrympende individene gjerne vil sette alle i de samme båsene som de har utviklet, og at de vil påstå at mine henvisninger til siste dag og død bygger på angst. Det er ingen angst i dette for min del, bare en erkjennelse at det også er en del av det å leve; og at det har vært det i flere millioner av år; det er ren og slett logikk at alle liv en dag slutter.

Jeg har alltid forholdt meg til virkeligheten, og jeg har besøkt nok kirkegårder i mitt liv til å være inneforstått at dette er virkeligheten for alt og alle.

Hele mitt levde liv har jeg hatt et veldig godt forhold til døden, og det har jeg ikke tenkt å endre på inne i hodet mitt.

Det eneste jeg gjør er å håpe på at jeg en dag i fremtiden vil få oppleve å bli en ekte pensjonist som kan fylle hverdagene med noe som opptar meg og gjør meg glad og fornøyd; like glad og fornøyd som det jeg er sammen med når barnebarnet mitt.

Det er et fascinerende spørsmål som psykologer har undret seg over i mange år: hva er det som driver oss til å fortsette å håpe, selv i de mørkeste tider?

I mitt enkle tankesett ligger svaret enkelt og greit i det at vi fortsatt har dyret, det vi en gang var for millioner av år siden, fortsatt eksisterer i oss.

Overlevelsesinstinktet i oss bygger tro på en bedre fremtid  og gir oss motivasjon til å fortsette å kjempe og overvinne utfordringer.

Gjennom innhentet erfaring gjennom livet så lærer vi at selv de vanskeligste situasjonene som regel vil endre seg, og dette gir oss en grunn til å tro at også vår nåværende situasjon vil bli bedre.

Dette er en drivkraft som gjør oss unike, og som har hjulpet oss til å utvikle oss gjennom historien. Vi har lært oss at ved å fokusere på positive fremtidsutsikter, så vil vi beskytte oss mot følelser av hjelpeløshet og fortvilelse; det er en enormt kraftfull drivkraft som vil hjelpe oss å overvinne selv de største utfordringer.

Håpet er lysegrønt er et poetisk, norsk uttrykk av Alexander L Kjelland  som ofte brukes for å beskrive en følelse av optimisme og forventning om noe godt som skal skje.

Fargen grønn assosieres ofte med natur, vekst og fornyelse, så ordet lysegrønt skal gi oss en følelse av friskhet, håp og nytt liv.

Personlig så har jeg hatet fargen lysegrønn og pastellgrønn siden jeg som elitesoldat i den spanske legion måtte iføre meg deres pastellgrønne og pastellblå grunnuniform.

Jeg tror ikke at noen føler seg spesiell, tøff og profesjonell som soldat når de må gå i klær som er tilpasset et Pride-tog; så jeg vil heller konkurere med Kjellands fargevalg og si at håpet er olivengrønt; for det var det virkelig i en stor del av mitt liv.

Håp er en følelse av tillit til at noe ønskelig skal skje, og vil en det nok så får en det til å skje; i følge min gamle tante Olga.

Det samme sa de som trente meg opp i det militære; vil du det nok så får du det til!

Noen mennesker drømmer om suksess, mens andre står opp hver morgen og gjør noe med det.
Wayne Gretzky

Viljekraft er en fascinerende egenskap som har både fysiske og mentale røtter; det er det som driver oss til å sette oss mål, overvinne utfordringer og nå våre drømmer.

Evnen til å utsette tilfredsstillelse og fokusere på langsiktige mål er  kanskje den viktigste komponent i viljekraft.

Jeg lærte mye om dette, både i teori og i praksis i forsvaret.

Der var det nok viljekraft og viljestyrke som holdt meg gående når ting, utfordringer og opplevelser var sterke; og der lærte jeg også å dele av mine erfaringer; og se at jeg evnet å dele dette med andre i krevende, stressende og livstruende situasjoner.

En sann leder er en som får andre til å føle seg sterke nok til å gjøre det de trodde de ikke kunne.
Ralph Nader

Viljekraft fokuserer på evnen til å handle i tråd med våre mål, selv når vi møter motstand eller fristelser.

Det handler om å overstyre impulser og ta beslutninger som er gode for oss på lang sikt.
Viljestyrke understreker mer styrken eller intensiteten i vår beslutningstaking.

Det handler om å ha en sterk indre overbevisning om å nå et mål, og å være villig til å legge ned den innsatsen som kreves.

For å illustrere dette slik jeg ser det så er viljekraft det å bestemme seg for å gå på trening hver dag, selv om du er sliten eller har lyst til å slappe av på sofaen.

Viljestyrke er det å fortsette å trene hver dag i flere måneder, selv om du ikke ser resultater med en gang; det å overvinne fristelsen til å gi opp.

Engelskmenn kan aldri lykkes helt, for de har bare ett uttrykk for både viljekraft og viljestyrke: willpower. Det blir liksom å bli servert deres pisslunkne pub-brygg Half and half uten dene half'en.

Ja takk, begge deler som Ole Brum hadde som holdning.

Viljekraften er ikke en statisk egenskap som vi har fått ved fødselen, men den er noe som vi må utvikle og styrke gjennom hele livet.

Ved å være bevisst på hva som påvirker viljekraften din, og ved å ta aktive skritt for å styrke den, vil vi oppnå mer enn du noen gang trodde var mulig.

Det er ikke omstendighetene som former oss, men hvordan vi reagerer på dem 
Viktor Frankl

Slik er det bare, i hverfall er det slik jeg har erfart  gjennom et til tider tøft, godt og aktivt liv; og som jeg fortsatt jobber med for å sikre at jeg får en verdig pensjonstid.

Du kan sikkert ta fra meg håpet, men viljestyrken min skal du slite mere med å knekke; så da er det vel fortsatt håp da.

Det er viktig å holde drømmene dine levende. Folk som ikke kan se og føle hva de ønsker, vil aldri oppnå det.
Ella Fitzgerald